Swego czasu istniały spory, czy googiel zwraca uwagę na występowanie frazy w adresie, tzn. czy dla frazy “wypas owiec” lepszy będzie adres “www.wypas-owiec.pl” czy np. “www.jakisspam.pl”. Społeczność spamerów przyjęła, że istnienie fraz w adresie jednak nie ma istotnego wpływu (tym niemniej istnienie frazy w adresie może wpłynąć na klikalność użyszkodnika w SERP-ie 😉 ).
Natomiast nie spotkałem się z konkretnym testem badającym, czy istnienie frazy w linku ma wpływ na wyniki; czyli czy “www.jakispam.pl/wypas-owiec.htm” zakładając podobną ilość linków będzie wyżej niż “www.jakisspam.pl/spam.htm”.

Tak się składa, że na początku stycznia zauważyłem kilka wejść z googiela na frazę, która nie występowała ani w tytule strony, ani w opisie(description), ani w całym tekście strony, oraz nie była linkowana takim anchorem. Jedyne miejsce, gdzie występowała ta fraza to adres (czyli coś w rodzaju “www.strona.com/costam/fraza-costam.html” ). Postanowiłem przeprowadzić test.

Cel:
sprawdzenie, czy występowanie frazy w linku ma wpływ na pozycję

Czas testu:
28.01.2007 – 04.03.2007 (35 dni)

Metoda badania:
stworzenie dwóch stron z generowaną losowo zawartością, linkowanie w możliwie jak najbardziej podobny sposób; po 5 tygodniach sprawdzenie w SERP-ie na daną frazę która strona jest wyżej

Badana fraza:
ze względu na moją niechęć do ujawniania swojego zaplecza, z którego korzystałem, nie podaję testowanych stron, ani frazy. Fraza była dobrana przez połączenie dwóch istniejących w języku polskim wyrazów, skutkiem czego otrzymałem wyraz nie istniejący w słownikach oraz nie dający pierwotnie żadnych wyników w googielu.

Przebieg badania:
28 stycznia
Założyłem dwa darmowe konta w OVH.org, oba miały adres jako subdomena.ovh.org, gdzie subdomeny w obu przypadkach składały się z 10 losowych liter. Na jednym z kont (oznaczmy go A) umieściłem stronę o nazwie “fraza.htm” (gdzie fraza, to badane słowo kluczowe), na drugim (B) – “index.htm”. W obu przypadkach kod stron w około 80% był losowym tekstem (20% to kod html), a frazę umieściłem zarówno w tytule, opisie, keywords-ach jak i pięciokrotnie w tekście. Obie strony miały 3 linki wychodzące i nie linkowały wzajemnie do siebie.
Tego samego dnia zgłosiłem linki do googiela oraz dodałem dla obu stron dwa linki z anchorem-frazą na moich dwóch dobrze zaindeksowanych spam-blogach.

30 stycznia
Obie strony pojawiają się w wynikach googiela. Na badaną frazę pojawiają się tylko spam-blogi – prawdopodobnie jest jakiś błąd googiela, ewentualnie opóźnienie).
Dodaję obie strony do 3 niemoderowanych qlweb-ów, tworząc nową podkategorie i dodając do niej obie strony, następnie linkuję te podkategorie tworząc nowy wpis w innym spam-blogu. Linki w dwóch katalogach mają anchor-frazę, w trzecim – inny anchor.

1 luty
Obie strony pojawiają się w SERP-ie na daną frazę. Na pierwszej pozycji jest strona A, na drugiej B, dalej spam-blogi.
Dodaję obie strony podobnie jak poprzednio do dwóch kolejnych qlweb-ów, tym razem nie linkując wpisów w nich.

4 luty
Dodaję linki bezpośrednie na dwóch kolejnych spam-blogach, ponowanie na badaną frazę jak anchor. Do tego dorzucam po trzy linki z qlweb-ów na inne anchory.
SERP bez zmian.

11 luty
Kolejne 5 qlweb-ów, tym razem nie dodaję stron do tych samych kategorii.
Tworzę nowy spam-blog na wordpress.org, zawierający linki do obu stron z anchorem-frazą. Dodaję blog do 5 qlweb-ów.

18 luty
Kolejne 5 qlweb-ów, dodane podobnie jak poprzednio.
3 linki z qlwebów do nowego spam-bloga, na którym umieszam nowy wpis.
SERP: na pierwszej pozycji niezmiennie strona A(czyli z frazą w adresie). Na drugiej pozycji strona B, na trzeciej nowy spam-blog, dalej spam-blogi z linkami i kilka katalogów. Na dwóch datacenter “nowy spam-blog” jest wyżej niż strona B (prawdopodobnie wpływ FSB).

25 luty
Podobne jak poprzednio 5 kolejnych qlweb-ów, z czego dwie nowe podkategori dolinkowane site-wide ze strony o PR4.
Spam-blog dostaje dwa nowe wpisy, do tego 2 linki z qlweb-ów, z czego jeden z tych linków w podkategorii linkowanej PR4.
SERP: pierwsza pozycja, to ciągle strona A, na drugiej – B, trzecia pozycja spam-blog.

4 marca koniec testu
Zdejmuję wszystkie linki ze stron mojego zaplecza. 😉
Wyniki nie zmieniły się:
1. strona A, czyli w formie “subdomena1.ovh.org/fraza.htm”
2. strona B, czyli w formie “subdomena2.ovh.org/index.htm”
3. nowy spam-blog
4. i dalej: spam-blogi z linkami, katalogi zlinkowane, strona PR4, część katalogów niezlinkowanych

Wnioski: oczywiście nie jest możliwe udowodnienie na 100%, że występowanie frazy w linku ma znaczenie, ani jak dużą przewagę ma ewentualnie taka strona, ale przez cały okres testu na wszystkich DC strona “z frazą” była dla danego słowa kluczowego wyżej niż strona bez niej, przez co można wywnioskować, że w przypadku podobnej jakości i ilości linków wyżej będzie strona z frazą w nazwie.