Reklama w komunikacji miejskiej

Reklamodawcy od zawsze szukają najskuteczniejszych sposobów przyciągania do siebie klientów. Im większa siła nabywcza, tym większe będą ich zyski. W celu zyskania uwagi odbiorców korzystają oni z wielu metod, powiązanych z różnymi dziedzinami, m. in. z psychologią. Reklamy dzielą się na wiele typów, takich jak reklamy zewnętrzne (np. na telebimach), reklama ambientowa (reklamy niestandardowe) czy reklamy w mediach (prasa, telewizja, radio, Internet). Jednym ze stosunkowo nowych sposobów jest reklama w komunikacji miejskiej. Polega ona na umieszczaniu banerów w pojazdach komunikacji miejskiej (np. na oparciach siedzeń, monitorach, ramkach, rączkach, szybach i innych elementach) lub na ich karoserii (charakterystyczne ubarwienie pojazdów, banery zewnętrzne, oklejanie szyb). Zaletą tego sposobu reklamowania dóbr jest możliwość dotarcia do ogromnej rzeszy potencjalnych klientów. Wynika to z faktu, iż komunikacja miejska jest transportem znacznej części społeczeństwa. Osoba podróżująca w zamkniętym pojeździe zwraca uwagę na otaczające ją elementy dostarczające bodźce, którymi z pewnością są barwne reklamy. Podróżni spędzają w ciągu dnia nawet do kilkudziesięciu minut w komunikacji miejskiej, co przekłada się na długotrwały kontakt z reklamowanymi dobrami i usługami. Z badań przeprowadzonych na zlecenie przedsiębiorstw komunikacyjnych wynika, że co 5 pasażer skorzystał z oferty, którą spostrzegł w komunikacji miejskiej.
Powierzchnie reklamowe w swoich pojazdach oferują liczne przedsiębiorstwa komunikacyjne w wielu miastach Polski, m.in. Warszawa, Łódź, Kraków, Poznań czy Łódź.